Internationale culturele industrie werkt samen om secondary ticketing aan te pakken via nieuw eu-initiatief

23 oktober 2020

FEAT heeft 22 oktober zijn aanbevelingen gepubliceerd voor het hervormen van marktplaatsen voor secundaire kaartverkoop, in reactie op de aanstaande EU-wet inzake digitale diensten.

  • Lees hier meer over FEAT
  • Zie hier de aanbevelingen.
  • Zie hier de position paper.

Ook Pearle*, waar de VNPF lid van is, is nauw betrokken.
Zie hier:

  • de bijdrage van Pearle* aan de commissie's consultatie over de Digital Services Act
  • de bijdrage Pearle* aan de routekaart voor een nieuwe Consumer Agenda.

De Digital Services Act zal de regelgeving voor e-commerce die meer dan twintig jaar geleden is geschreven, actualiseren en biedt een belangrijke kans om secundaire ticketing aan te pakken. De eerste voorstellen voor het nieuwe EU-initiatief werden door het Europees Parlement goedgekeurd.

FEAT's aanbevelingen worden ondersteund door verschillende internationale muziekfederaties.

De wederverkoop van kaartjes wordt al lang geplaagd door secundaire platforms die profiteren van het gebrek aan regelgeving voor commercieel gewin, wat resulteert in een wereldwijde markt met een waarde van meer dan € 12 miljard in 2019 (Technavio).

Maar nu veel fans en natuurlijk de live-industrie financiële problemen ondervinden als gevolg van de coronavirus-pandemie, is het belangrijker dan ooit geworden om de disfunctionele secundaire ticketmarkt te reguleren, zodat wanneer live-entertainment wordt hervat met verminderde capaciteit, fans kaartjes tegen een eerlijke prijs.

Aanbevelingen in de paper zijn onder meer:

  • Duidelijke aansprakelijkheidsregels voor secundaire marktplaatsen voor doorverkoop van kaartjes, zodat ze verantwoordelijk worden gehouden voor het toestaan ??of aanmoedigen van illegale activiteiten.
  • Verificatieprocessen die vereisen dat secundaire marktplaatsen hun tickets controleren op echtheid om illegale of speculatieve verkoop te voorkomen.
  • Transparantiemaatregelen die ervoor zorgen dat secundaire marktplaatsen kaartkopers/bezoekers duidelijk alle essentiële informatie verstrekken over het ticket, de wederverkoper en hun eigen praktijken.
  • Efficiënte rapportage en verwijdering van tickets die niet mogen worden doorverkocht.
  • Regels die van toepassing zijn op alle markten die aan EU-klanten of kaartjes voor EU-evenementen verkopen, zelfs als het bedrijf in een niet-EU-land is gevestigd
  • Oprichting van een nieuwe EU-waakhond om de regels te handhaven en consumenten en advertentieplatforms op de hoogte te houden van het gedrag van marktplaatsen, via een openbare prestatiebeoordeling.