Deze website maakt gebruik van cookies.

Zes vragen aan Leon van Rijnsbergen

26-10-2017 | Bron: VNPF

Deze week stelden we zes vragen aan Leon van Rijnsbergen, programmeur/directeur bij Baroeg in Rotterdam. Lees meer over zijn werkzaamheden, wat hij met Baroeg al heeft bereikt en zijn onverwachte muzieksmaak. 

Wie ben je?
Ik ben Leon van Rijnsbergen, programmeur / directeur van poppodium Baroeg in Rotterdam. Jaarlijks boek ik, met veel hulp van een aantal andere muziekliefhebbers, zo'n 80 concerten. Vrijwel allemaal in Baroeg en een aantal op een paar andere locaties in Rotterdam, o.a. grotere concerten in Maassilo. Daarnaast ben ik hoofdprogrammeur van ons jaarlijkse gratis buitenfestival Baroeg Open Air. Ik ben in september 1997 begonnen bij Baroeg als stagiair, maar ben 'pas' sinds 2008 in betaalde dienst. Van 2004 tot 2011 was ik betrokken bij het Neurotic Deathfest (RIP), dat destijds begon in Baroeg en doorgroeide naar Dynamo / Eindhoven en 013 / Tilburg. Sinds 2002 werk ik als muziekjournalist bij het rock en metal tijdschrift Aardschok. Hoewel ik niet meer zoveel schrijf als voorheen, doe ik dat nog steeds.

Wat was het eerste live concert waar je ooit naartoe ging?
De eerste live concerten heb ik waarschijnlijk gezien op 'Bommelpop', een festivalletje in mijn geboorteplaats Zaltbommel. Ze zijn me helaas niet heel erg bijgebleven. Begin jaren '90 maakten de Popwerk festivals in Den Bosch in ieder geval wel indruk, met onder andere The Gathering, Tool, Senser en Acrostichon. Al snel ging ik zeer regelmatig naar (voornamelijk) punk en hardcore concerten in Willem 2 in Den Bosch, daar heb ik onder andere The Offspring gezien in het voorprogramma van NOFX. Een van de eerste nog hardere concerten die ik me goed kan herinneren, is Napalm Death en Entombed in Effenaar / Eindhoven.

Waar ben je als programmeur van Baroeg tot nu toe het meest trots op?
Ik ben er trots op dat Baroeg een hele bijzondere plek heeft binnen de Nederlandse popsector en dat ik daar een bijdrage aan mag leveren. Baroeg biedt al sinds de jaren '90, met grote dank aan mijn voorganger René Veerkamp, een structureel aanbod voor liefhebbers van harde en alternatieve popmuziek. Daarbij moet je denken aan (hard)rock, diverse soorten metal, gothic, hardcore, punk, psychobilly, electro en industrial. Het is de kracht van Baroeg dat daar bands 'ontdekt' worden die later heel groot worden. Sinds ik in 2003 hoofdprogrammeur ben geworden, geldt dat bijvoorbeeld voor Epica en Volbeat. Ook de ontwikkeling van Baroeg Open Air vind ik geweldig, de afgelopen twee edities hebben we 8.000 en 9.000 bezoekers getrokken. Het meest trots ben ik echter op alle vrijwilligers die de concerten in Baroeg en op Baroeg Open Air mogelijk maken.

Wie zou je ooit nog willen programmeren en/of wat is je gedroomde line-up?
In de loop van de jaren heb ik al veel bands geboekt die op mijn verlanglijstje stonden. Ik probeer bands te boeken voordat ze te groot worden voor een zaal met een capaciteit van 350 tickets. Daarnaast ben ik continu op zoek naar nieuwe concepten en nieuwe indoor festivals waarmee we binnen bepaalde (sub)genres de diepte opzoeken. Nieuwe Baroeg festivals van de afgelopen jaren zijn bijvoorbeeld Rotterdam Rocks (hardrock / heavy metal), Moonshine Madness (psychobilly), Tales From The Punx (punk), WaveFest (ja, wat denk je?) en Harlequin Fest (diverse soorten rock). Zondag 22-10 is het tijd voor de eerste editie van Submit Fest (progmetal, metalcore), terwijl in het laatste weekend van oktober de zestiende editie van de Dutch Doom Days op het programma staat.

Als je geen programmeur zou zijn, wat had je vermoedelijk dan gedaan?
Dan was ik hoogstwaarschijnlijk nog werkzaam geweest in de financiële sector. Voordat ik bij Baroeg in dienst kwam, heb ik diverse administratieve banen gehad. Onder andere hypotheekadministratie en debiteurenadministratie. Dat vond ik leuk om te doen, maar mijn huidige baan is wel net iets spannender.

Guilty pleasures bestaan volgens ons niet. Maar, voor welke ‘onverwachte muziek’ mag je ’s nachts worden wakker gemaakt?
Het ligt voor de hand dat de programmeur van Baroeg veel naar de genres luistert die hij programmeert. Dat is ook zo, ik ben een behoorlijke veelvraat binnen een heleboel harde en alternatieve stijlen. Wat mensen niet zo snel van me verwachten, is dat ik daarnaast ook al ruim vijfentwintig jaar met veel plezier naar elektronische muziek luister. Dat is ooit begonnen met de donkere Detroit techno van Underground Resistance en ik luister bijvoorbeeld graag naar acts / producers als Aphex Twin, Autechre en Black Dog. Of ik er vrolijk van word als je me daar 's nachts voor wakker maakt, kan ik niet van tevoren voorspellen. Iets harders is sowieso effectiever, want dan ben ik sneller wakker ;)