Hoe vergroot je de toegankelijkheid van je organisatie en wat kun jij doen als marketeer?

21 oktober 2019

In Nederland zijn twee miljoen mensen met een beperking. Voor veel van hen is een avondje theater of een museumbezoek een enorme onderneming. In 2018 startte Het Nationale Theater het project ‘HNTonbeperkt’ om theaterbezoek voor deze mensen mogelijk te maken. In het pilotjaar leerden zij meer over de drempels en blokkades voor mensen met een fysieke, visuele, auditieve beperking en mensen met een gevoeligheid voor prikkels. Anne Helsen, communicatieadviseur voor Het Nationale Theater, vertelt in deze blog welke grote en kleine aanpassingen nodig waren om de gebouwen, website, service en voorstellingen van Het Nationale Theater beter toegankelijk te maken. 

Saartje Oldenburg is de drijvende kracht achter en initiatiefnemer van HNTonbeperkt. In 2015 werkte ze als hoofd educatie in Theater aan het Spui, een drukke baan waar je al je energie voor nodig hebt. Saartje werd getroffen door een onbekende vorm van MS, die haar leven in één klap veranderde. Binnen een paar dagen raakte ze volledig verlamd aan de rechterkant van haar lichaam. Tijdens haar lange revalidatieproces ontdekte ze hoe het is om te leven met een fysieke beperking. Haar ervaring zet ze nu in om et nationale theater meer inclusief te maken. Haar wilskracht en ambitie zijn een inspiratie voor al onze medewerkers.

Lees hier verder