Deze website maakt gebruik van cookies.

Festivals in Nederland versnellen integratie van nieuwkomers

24-01-2019 | Bron: NewFaces

Ruim 100 mensen die recent naar Nederland zijn gevlucht gingen afgelopen jaar als vrijwilliger aan de slag bij festivals in heel Nederland. Ze vergrootten hun netwerk en leerden nieuwe vaardigheden waardoor ze sneller hun weg vinden in Nederland. Op 17 januari 2019 wordt dit innovatieve project gepresenteerd tijdens de conferentie van Eurosonic Noorderslag in Groningen.

Het project New Faces nodigt nieuwkomers uit om als vrijwilliger bij festivals aan de slag te gaan om werkervaring op te doen en vrienden te maken. “Als we met elkaar het verschil kunnen maken, of iemand wel of niet zijn of haar weg vindt in Nederland, wil ik daar met ons festival aan bijdragen. Zo kunnen we mensen met wind tegen een hand in de rug geven, waardoor ze er komen”, aldus Ada Plinck van Oerol. De festivals Oerol, Welcome to the Village, Into the Great Wide Open, Explore the North en Eurosonic Noorderslag deden afgelopen jaar al mee aan het project. New Faces werkte daarbij samen met innovatieplatform Innofest.

Op donderdag 17 januari, tijdens het panel 'Festivals as a Catalyst for Integration' op de conferentie van Eurosonic Noorderslag, worden de resultaten van New Faces gepresenteerd. Een onderzoek in samenwerking met Rijksuniversiteit Groningen, toont aan dat het initiatief bijdraagt aan integratie, met name in het opdoen van nieuwe contacten en vaardigheden en kennis over de Nederlandse cultuur. Het opbouwen van een netwerk helpt om makkelijker werk te vinden, om eenzaamheid tegen te gaan en vooroordelen te verminderen.
“Ik heb voor het eerst contact gehad met Nederlandse mensen,” reageerde een van de deelnemers. “Mijn hoofd die altijd maar door raast, had eindelijk even vakantie,” vertelde een ander.

Deelnemers deden mee om Nederlandse mensen te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken, de Nederlandse taal en cultuur beter te leren, en werkervaring op te doen om hun kansen te verbeteren op de arbeidsmarkt. En dat werkte: “Ik zag de jongens die meededen bij het bouwteam de hele week aan de slag. Met een glimlach van oor tot oor. Ik zou ze zo inhuren voor mijn bedrijf,” reageerde een ondernemer op het project.

Alle deelnemende festivals willen dit project in 2019 voortzetten. Voor hen is het belangrijk om hun festival inclusiever en interessanter te maken. Ze betrekken een nieuwe doelgroep bij hun festival en brengen mensen met verschillende achtergronden bij elkaar. De initiatiefnemers, Hooman Nassimi en Matthea de Jong, hopen dat dit ook andere festivals en culturele spelers inspireert om hun voorbeeld te volgen. Vanaf donderdag 17 januari is via de website een toolkit beschikbaar in het Nederlands en Engels voor festivals, culturele organisaties, gemeenten en andere geïnteresseerden om dit project zelf op te zetten. Ook de uitkomsten van het impactonderzoek staan in de toolkit.

New Faces werd opgezet in het kader van Leeuwarden-Fryslân 2018 Culturele Hoofdstad van Europa als onderdeel van het programma IepenUP, een programma rondom maatschappelijke vraagstukken. Partners in het project zijn innovatieplatform Innofest, Rijksuniversiteit Groningen en de deelnemende festivals.