Marketing
De marketing van een optreden of evenement is een belangrijk onderdeel van een poppodium of -festival. Er moet immers publiek naar je podium of festival komen.
Om dit publiek te bereiken heb je als marketeer veel verschillende tools en mogelijkheden. Maar als marketeer heb je ook met beperkingen te maken, denk hier aan privacy regels en integriteit.
De VNPF verzameld handboeken en publicaties die voor een marketeer interessant kunnen zijn.
De VNPF eert de mensen in het vak middels het uitreiken van de IJzeren Podiumdieren ieder jaar tijdens Eurosonic Noorderslag.
Gerelateerd nieuws
-
3 ervaringsdeskundigen over de klantreis in de praktijk
Benieuwd hoe andere musea, poppodia en theaters inspelen op de klantreis? Eerder sprak Cultuurmarketing met drie ervaringsdeskundigen uit de praktijk. O.a. Thijs Verhulst (Effenaar) en Koen Brakenhoff (Mauritshuis) vertellen over hun visie.
29-11-2018 -
Zorg voor een gestructureerde contentstrategie met een contentkalender
Alleen al binnen online marketing zijn er tegenwoordig oneindig veel mogelijkheden om je verhaal te vertellen. Het is dan ook een hele klus om de content die je wilt verspreiden goed te organiseren en in te plannen. Dat kleine stukje structuur kan je veel tijd besparen en is misschien wel het beste vorm te geven via een social media contentkalender. Wat ga je posten, wanneer, op welke kanalen en wat zijn de gewenste resultaten?
08-11-2018 -
Onderzoeksresultaten Cultuurmarketing: meer marketingbudget en ruim 30% naar online marketing
Zo’n 30% van de respondenten van het Cultuurmarketing onderzoek 2018 heeft het afgelopen jaar een stijging gezien in het marketingbudget van hun organisatie. Gemiddeld wordt daarvan bijna één derde uitgegeven aan online marketing. Cultuurmarketing onderzoekt sinds 2013 jaarlijks de trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied.
18-10-2018 -
De online marketingstrategie van TivoliVredenburg
Graciela Velasco was tot en met december 2015 verantwoordelijk voor de online strategie bij TivoliVredenburg, het Utrechtse muziekcentrum met vijf zalen dat in juni 2014 officieel werd geopend. Ze vertelt over hoe twee uiteenlopende muziekinstellingen als Tivoli en Vredenburg online bij elkaar kwamen en welke rol het publiek daarin speelde.
12-12-2016 -
Interview met Bregje Wigersma, Hoofd Marketing & Ticketing bij de Melkweg
Op 1 augustus is Bregje Wigersma begonnen als Hoofd Marketing & Ticketing bij de Melkweg. Wigersma zit hier met haar lange marketingverleden helemaal op haar plek: “Ik kan me vol op marketing en ticketing storten en daar ben ik heel blij mee”.
30-11-2016 -
Interview met hoofd marketing Paradiso Carly Renwarin
Carly Renwarin is sinds juli 2016 het nieuwe hoofd Marketing, Publiciteit en Ticketing van Paradiso. Cultuurmarketing sprak met haar over haar verwachtingen bij haar nieuwe functie en haar visie op de cultuursector.
17-11-2016 -
Resultaten Cultuurmarketing onderzoek 2016: groeiende bezoekersaantallen en branding in de spotlight
Het afgelopen jaar is het marketingbudget van de meeste culturele instellingen gelijk gebleven of zelfs gegroeid en ook zagen veel cultuurorganisaties een stijging in de bezoekersaantallen. Dit blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2016. Het verhogen van de bezoekersaantallen is nog altijd de belangrijkste doelstelling voor cultuurmarketeers en branding wordt steeds belangrijker.
02-11-2016 -
Hoe ga je om met privacywetgeving bij online marketing?
De regels rondom het gebruik en de bescherming van persoonsgegevens worden regelmatig aangepast, maar welke regels zijn nu eigenlijk van belang voor jouw organisatie? Cultuurmarketing zet een aantal do’s en don’ts op een rijtje over de toepassing van privacywetgeving op onder meer e-mailmarketing.
13-10-2016 -
De 5 grootste social media marketing trends
Bij de meeste culturele organisaties zijn social media al een vast deel van de marketingcommunicatiestrategie. Maar wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen op dit moment?
05-11-2015 -
Wat je moet weten over adverteren op Instagram
Adverteren op Instagram. Het kon al jaren in de VS en sinds deze maand is het ook in Nederland mogelijk. Dutch Cowboys zette op een rijtje wat je moet weten over adverteren op Instagram.
27-10-2015 -
De do’s en don’ts van het cultureel persbericht
Om je nieuwe programma, festival of voorstelling te promoten stuur je er een persberichtje uit. In jouw ogen is het een prima berichtje, maar het wordt door de media toch niet opgepakt. Waarom niet? Een overzicht van tips op basis van veel voorkomende fouten in het maken en versturen van een persbericht.
21-10-2015 -
Meer bezoeken met minder marketingbudget
Veel culturele instellingen realiseerden het afgelopen jaar een stijging in bezoekersaantallen. En dat deden ze met een marketingbudget dat gelijk of minder was dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2015.
01-10-2015 -
Cross channel-marketing: goed voor o.a. conversie en retentie
In het Cross-Channel Marketing Report 2015 van Econsultancy komen de belangrijkste uitdagingen voor (online) marketeers anno nu naar voren.
01-10-2015 -
Vooral erfgoed en monumenten uitgangspunt voor 'marketing by storytelling'
Het Nationaal Congres Citymarketing staat in het teken van 'heritage marketing'. Niet zelden zijn erfgoedmonumenten dé iconen van steden en dorpen en vormen ze uitgangspunt voor 'marketing by storytelling'
06-05-2015 -
Recreatie maakt gebruik van groeiende belangstelling naar erfgoed en geschiedenis
Bijna 80% van de bevolking (12 jaar en ouder) heeft interesse in erfgoed en geschiedenis. Dat blijkt uit een inventarisatie van het Sociaal Cultureel Planbureau. In de recreatieve sfeer profiteren vooral monumenten en musea van deze belangstelling. Gré Beekers van ZKA leisure, constateert dat er nog meer verbanden te maken zijn tussen leisure en cultuurhistorie.
06-05-2015 -
Cultuurlidmaatschap We Are Public genereert 6.500 nieuwe bezoekers
We Are Public genereert 10.000 bezoekers voor culturele instellingen in Amsterdam. 65% van de bezoekers hadden voorstelling niet bezocht als ze geen lid waren van We Are Public.
02-04-2015 -
Vier voorbeelden van Dynamic Pricing
Een vaste prijs voor een voorstelling of show? Hoe lang zal dat blijven? Zeker met de (omstreden) opkomst van dynamic pricing.
10-03-2015 -
Ter inspiratie: het participatieproject MaakMee van de Kunsthal
In 2013 mocht het publiek meebepalen welke tentoonstelling er zou komen in de Kunsthal Rotterdam. Het participatieproject MaakMee bestond uit 3 fases: stemmen, meemaken en bezoeken.
10-03-2015 -
Bezoeker een passant, participant of onderdeel van een kernpubliek?
Tussen toeval en routine: klantloyaliteit bij podiumkunstaccommodaties. Het is één ding om bezoekers binnen te halen, maar het is ook van belang om bezoekers terug te laten keren.
03-03-2015 -
Het belang van merkstudies in de cultuur
Op 9 april organiseert ACMC een middag over merken. Fred Bronner (meritus hoogleraar UvA) zal een overzicht geven van wat de wetenschap heeft onderzocht over functie en mogelijkheden van merken.
16-02-2015 -
Digital Identity seminar: Re-define the way you use social media
18 en 19 maart 2015. Na een tour door 9 landen, presenteert Museum De Lakenhal de Digital Identity seminars nu voor het eerst in Nederland. De seminars zijn bedoeld voor cultuurprofessionals die geïnteresseerd zijn in de kracht van ‘storytelling’ voor museum, tentoonstelling en evenement. Zeker ook interessant voor de popsector.
16-02-2015 -
Inspiratiemiddag: prijsbeleid in de cultuursector
De prijs van een museum-, theater, of concertticket is één van de beslisfactoren voor publiek om wel of niet tot bezoek over te gaan.
16-02-2015 -
Handige infographic over inzet sociale media tijdens event
Hoe gebruik je het beste social media voor, tijdens en na een evenement? In deze infographic kan je zien op welke manier je social media kan inzetten bij het organiseren van een evenement. Niet alleen tijdens het evenement kan je deze kanalen gebruiken, ook voor en na je event kunnen socials worden ingezet.
16-02-2015 -
Onderzoek gestart naar Podiumpas
Berenschot onderzoekt in opdracht van zes schouwburgen de haalbaarheid van een Podiumpas, een pas waarmee bezoekers voor een vast bedrag per maand onbeperkt naar het theater kunnen.
17-12-2014 -
Cultuur in Beeld 2014 is gepresenteerd
Tijdens de jaarlijkse kunst- en cultuurconferentie 'Cultuur in Beeld', georganiseerd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, is de gelijknamige publicatie Cultuur in Beeld 2014 gepresenteerd. In deze publicatie staan de belangrijkste maatschappelijke trends, ontwikkelingen, cultuurbeleid en cijfers met betrekking tot de sector.
01-12-2014 -
Nice to Know: Spotify levert 2 miljard op voor artiesten
De muzieksteamingdienst Spotify levert artiesten tot nu toe 2 miljard op. Dat is één miljard van 2008 tot vorige jaar en nogmaals één miljard sindsdien.
12-11-2014 -
Meedenken over nieuw podium Amersfoort
Er komt een nieuw podium in Amersfoort en Podium de Kelder roept muziekliefhebbers op mee te denken over de invulling.
11-11-2014 -
Gebr. de Nobel gaat open
Gebr. de Nobel, in Leiden, opent op 4 december als nieuwste poppodium van Nederland. De locatie is een oud ijzerfabriek die omgebouwd is tot een poppodium met 2 zalen. Een grote zaal met een capaciteit van 750 personen, en een kleine zaal met een capaciteit van 200 personen.
10-11-2014 -
Nice to Know: Jukely Unlimited
Tijdens het VNPF congres van afgelopen september werd er in een van de panels gesproken over nieuwe verdienmodellen voor podia. In Amsterdam is het cultuurplatform We Are Public, waar je voor één bedrag iedere maand naar 30 evenementen kan, een succes. En nu is er in New York een experiment bezig dat nieuw publiek naar concerten wil lokken en ook werkt op basis van lidmaatschap: Jukely Unlimited.
06-11-2014 -
Embedden geen inbreuk op auteursrecht
De hoogste rechters van de Europese Unie (in de Svensson vs. Retriever zaak) hebben bepaald dat het embedden van auteursrechtelijk beschermd materiaal, zoals Youtube-video's, geen inbreuk maakt op het auteursrecht.
26-10-2014 -
Cultuurmarketing inspiratiemiddag en meer
Op donderdag 6 november vindt de volgende Cultuurmarketing inspiratiemiddag plaats. Deze middag vertellen drie best practises hoe zij succesvolle partnerships met bedrijven, andere culturele organisaties en merken weten te sluiten.
25-10-2014 -
Toekomstperspectief Destinatie Holland 2025
Het NBTC Holland Marketing stelt eens in de vijf jaar een toekomstperspectief op om trends in inkomend toerisme te onderzoeken: «Toekomst-perspectief Destinatie Holland 2015». Het Toekomstperspectief Destinatie Holland 2025 schetst de marktontwikkelingen voor het internationaal toerisme naar Nederland tot 2025 en geeft inzicht in het groeiperspectief dat ons land onder voorwaarden zou kunnen realiseren.
22-10-2014 -
Deadline.nl kiest Vera als beste poppodium
Culturele jongerensite Deadline.nl heeft WORM als beste filmtheater en Vera als beste poppodium van Nederland gekozen. Dit is gebeurd in het kader van een interactieve culturele kaart van Nederland die de site heeft samengesteld. Hierin worden alle filmtheaters, poppodia en musea op één kaart samengebracht en gerecenseerd.
21-10-2014 -
Poppuntgids: een wegwijzer voor elke muzikant en dj in Vlaanderen
Poppunt bundelt dertien jaar knowhow in de Poppuntgids: de meest complete wegwijzer voor dj's en muzikanten in Vlaanderen.
20-10-2014 -
Fonds on Tour 2: Komen en Gaan?
De tweede e-zine van het Fonds Podiumkunsten is uit, ditmaal met als thema 'Komen en Gaan'. Tijdens de gesprekken die het fonds vanaf 2013 met de sector had, kwam meerdere malen de kwestie van spreiding aan bod. Met Fonds on Tour #2 ‘Komen en Gaan? - Lokale impact met de wereld als werkterrein. Geografische spreiding en toegankelijkheid nieuwe stijl. Onbereikte, maar niet onbereikbare publieksgroepen' wil het fonds het gesprek voortzetten.
20-10-2014 -
Grenswerk geopend
Na jaren van plannen maken, ruim een jaar bouwen en vele maanden hard sleutelen aan een overtuigend programma en een stevige organisatie is het zover: poppodium Grenswerk is open! -
Festivals kunnen het community-gevoel versterken
Hedendaagse festivals kunnen het community-gevoel nog meer versterken. Dat zegt Michael Lang, een van de organisatoren van Woodstock 1969, tijdens Amsterdam Dance Event.
15-10-2014 -
Janpier Brands wordt directeur nieuw poppodium
Sjoerd Feitsma, wethouder van Cultuur in Leeuwarden, presenteerde vrijdag 10 oktober de directeur en het stichtingsbestuur van het poppodium Harmoniekwartier. Janpier Brands wordt per 1 januari directeur van het nieuwe poppodium.
12-10-2014 -
Vera brengt muziek uit op vinyl
Het Groningse poppodium Vera start begin volgend jaar met het uitbrengen van live-opnamen van concerten op vinyl. Onder de naam Vera/Live verschijnt het live-materiaal in de vorm van 7-inch singles. De eerste uitgave wordt een single met op de ene kant een nummer van together PANGEA en op de andere een van Traumahelikopter.
11-10-2014 -
Jeroen Blijleve over 30 jaar Patronaat
Het Patronaat in Haarlem bestaat dit jaar 30 jaar. Directeur Jeroen Blijleve kijkt met Jeroen van Trierum, van Entertainment Business, terug én vooruit. “Wij willen midden in het centrum van de popmuziek in Haarlem staan. Om zo de popcultuur nog rijker te maken.”
06-10-2014 -
Nominaties European Festival Awards 2014 bekend
Vandaag zijn de nominaties voor de European Festival Awards 2014 bekend gemaakt. Onder de genomineerde zitten een aantal Nederlandse festivals, waaronder Best Kept Secret, Le guess who? en PITCH. De Europese festival prijzen zullen op 14 januari 2015 worden uitgereikt tijdens Eurosonic Noorderslag in Groningen.
06-10-2014 -
MKB Trends 2015
Met welke trends kan jij je het komende jaar bezighouden? Dutch Network Group (DNG), bekend van ondernemersplatformen De Zaak, MKB Servicedesk en ZZP Servicedesk, zet de vier belangrijkste MKB Trends op een rij.
30-09-2014 -
Cultuurparticipatie met social media in 5 stappen
Social media kunnen een bijdrage leveren aan cultuurparticipatie. Kunst- en cultuurinstellingen zetten internet nu vooral op een statische manier in. Hiermee experimenten is een mooi begin.
24-09-2014 -
Cultuurmarketing onderzoek 2014: sector zet in op hogere bezoekersaantallen
Cultuurmarketing doet jaarlijks onderzoek onder cultuurmarketeers. Ruim 650 marketeers uit de cultuursector deden mee aan het onderzoek.
08-09-2014 -
Meet & Succeed Bijeenkomsten tijdens het VNPF Congres
Het VNPF Congres zit ieder jaar vol met interessante lezingen, workshops en panels. Dit jaar komt er, op 10 September in Hedon, nog iets bijzonders bij, namelijk de Meet & Succeed bijeenkomsten.
04-09-2014 -
VNPF-Congres programma grotendeels bekend
Op woensdag 10 September is het VNPF-congres in het verbouwde poppodium Hedon in Zwolle. Het belooft een interessante dag te worden met lezingen, panels, workshops en meet & succeed bijeenkomsten. Het programma draait rond twee thema's namelijk 'Imagineering' en 'Beleid & Organisatie'. Hierbij is er aandacht voor zowel poppodia als -festivals.
01-09-2014 -
Grote Prijs van Nederland Presenteert Nieuwe Vorm Competitie
Dinsdag 17 juni wordt het startschot gegeven voor muzikanten om zich aan te melden voor de Grote Prijs van Nederland, categorie Bands en Singer-songwriter. Met deze start luidt de organisatie een nieuwe vorm van de competitie in, waarbij de live rondes worden gekoppeld aan een ontwikkeltraject.
17-06-2014 -
Nieuw cultuurplatform Public gelanceerd
Het nieuwe cultuurplatform Public is op 22 mei gelanceerd. Via Public kunnen cultuurliefhebbers maandelijks zeer voordelig 30 speciaal geselecteerde voorstellingen, concerten of exposities bezoeken bij een van de ruim 30 aangesloten concertzalen, filmhuizen, musea en theaters. Daarnaast biedt Public leden een magazine, een redactionele website, een wekelijkse nieuwsbrief en live evenementen.
10-06-2014 -
Mogelijk handige publicaties over inzet sociale media bij marketing poppodia en -festivals
Hogeschool InHolland heeft de VNPF betrokken bij een zogenaamd RAAK-onderzoek. O.a. P60, Pinkpop, Victorie, W2 Poppodium waren betrokken. Vragen over business modeling en strategische marketing voerde de overhand.
28-05-2014 -
Handboek Wet & Werkelijkheid voor non-profit
In het gratis te downloaden handboek Wet & Werkelijkheid voor non-profit komen onderwerpen aan bod als Privacy & Marketing, E-mail, Adverteren & cookies en Reclame op social media.
20-03-2014