7.7 Strategisch Bedrijfsadvies – Horeca: Inkoop en contracten, strategie en tactiek

7.7 Strategisch Bedrijfsadvies is een allround consultancy bureau, met een focus op de Culturele Sector. Regelmatig worden berekeningen gemaakt en bedrijfsprocessen geanalyseerd. Arno Prins is Fiscaal-Jurist met een MBA van de Erasmus Universiteit, heeft o.m bij Grolsch gewerkt en heeft ruim 20 jaar in sales-omgevingen geopereerd. Hij adviseert poppodia en -festivals op het gebied van horeca: inkoop en contracten, strategie en tactiek. 7.7 biedt twee services aan, allereerst het maximaliseren van het resultaat van de drankinkoop en als tweede service de cursus drankinkoop.

1. Maximaliseren resultaat inkoop Drank-en Biercontracten

Alle poppodia hebben drank- en biercontracten.  Drank en de daarmee gepaard gaande inkomsten zijn  enorm belangrijk. Bier zelf is vaak meer dan de helft van de drankomzet, vaak zelfs tweederde.  Op gezette tijden lopen deze contracten af en worden vernieuwd. Soms wordt overgestapt naar een nieuwe drankleverancier of brouwer, vaak niet. De brouwerijcontracten bedragen qua inkoopwaarde al snel meer dan €50.000,- tot ver over de €100.000,-.

De onderhandelingen worden vaak gedaan door het eigen personeel, of door de directie. Maar de feitelijke en actuele kennis van de contractuele details schiet wel eens tekort, het is net of de brouwers een kennisvoorsprong hebben.   De kortingen klinken vaak mooi, en de aangeboden marketingbudgetten zijn vaak aantrekkelijk.  Op ‘fingerspitzen-gefuhl’ wordt de best mogelijke deal binnengehaald.

Maximaliseren inkoopresultaat Dranken:  7.7 Strategisch Bedrijfsadvies

Wij hebben met onze  eigen ontwikkelde proces-methodiek uitstekende resultaten gehaald bij onder meer Paradiso, De Melkweg en recentelijk bij O13 en Grenswerk Venlo, maar ook de Pul in Uden.

De interne voorbereiding op het inkoopsproces, uitmondend in een aantrekkelijk “Request For Proposal”  is de sleutel tot maximaal resultaat. Het vervolg, het vergelijkbaar maken van de offertes en het uitonderhandelen gebeuren binnen een vooraf gestelde termijn, via een strikte procesbewaking.

Daarnaast is een sleutel tot succes de basishouding van gelijkheid, trots op eigen prestaties, met meer dan voldoende ervaring en “dranken”-marktkennis en bovenal vertrouwen en respect.

Tarief & Voordelen voor VNPF leden.

Het is voor 75%  een “No Cure, No Pay”overeenkomst. Het“No Cure, No Pay” gedeelte is gebaseerd op een percentage van de behaalde verbetering.

Maar het uiteindelijk te betalen bedrag is gemaximeerd, we willen het binnen de Culturele Sector wel leuk houden.  Eerdere ‘grote’ klanten uit de Culturele sector hebben nooit meer dan €8.750,- totaal betaald. Dit is een plafond.

VNPF leden krijgen een korting van 15 % tov de normale fee van 7.7. Strategisch Bedrijfsadvies.

Er wordt overigens geen fee betaald voor de kostenbesparing in het tweede of derde jaar, wat bij andere aanbieders standaard wordt gevraagd.

Wanneer het gaat om een totale herstructurering van alle inkoop met betrekking tot de horeca zal een tailor made voorstel worden gemaakt. Leidend hierin zijn de kostenbesparingen. Afhankelijk van de hoeveelheid werk zal een passend, transparant tarief worden berekend.

2. Cursus Horeca- en Drankinkoop.

Exclusief voor leden van de VNPF wordt er in 2024 voor het horecapersoneel wat Food en Beverages inkoopt wederom een cursus inkoop aangeboden. Alle stadia van een succesvol inkoopproces worden doorgenomen, waarbij theorie en praktijk de revue passeren.  Deze ééndags-cursus wordt verzorgd door Mr Arno Prins MBA van 7.7 Strategisch Bedrijfsmanagement. De cursus bestaat uit:

Deel 1: Voorbereiding in verband met de onderhandelingen, huiswerk

  • Wie zijn we, wie bedienen we? Onze doelgroep.
  • Afname/inkoopcijfers, verleden, vandaag en in de toekomst.
  • Onze droom, waar willen we zijn we over 3-5 jaar?
  • Wat wensen we van onze leveranciers? Eisenpakket.
  • Bierprijsverhogingen in de toekomst.
  • Leveranciersselectie, contact leggen.

Deel 2: In gesprek met leveranciers leidend tot overeenkomst

  • Request For Proposal en presentatie.
  • Samenwerkingsvoorstellen vergelijken en beoordelen.
  • Do’s en Don’ts
  • Deal closure & Contracten.
  • Checklist implementatie overeenkomst.

Algemeen mbt Inkoop

  • Timing en deadlines.
  • Houding en ‘het spel spelen’.
  • Rudimentaire inkooptheorie(o.m Kraljic)
  • Enthousiasme en trots: sleutelelementen

Omgang met Drankleveranciers, hoe te maximeren?

  • Hoe zorg ik dat de account manager naar mij gaat luisteren?
  • Ik heb een festival, wat te doen/vragen?
  • Verzoeken buiten het drankcontract om.

Exclusief voor VNPF-leden De cursus is in 2024 slechts en alleen voor VNPF leden beschikbaar.  7.7 Strategisch Bedrijfsadvies behoort tot het VNPF ‘Ledenvoordeel’. Bestemd voor Horeca Management/Directie die onderhandelingen met brouwers, frisdrankproducenten, drankenhandels en groothandels wil gaan voeren.

Praktisch:  Dinsdag 27 februari 2024.
-De locatie is in Amsterdam, goed met de trein bereikbaar.
-Het dagprogramma neemt van 10:00 tot 17:00.
-Lunch zit bij de investering inbegrepen.
-De cursus gaat door wanneer er minimaal vier deelnemers zijn.
-Er zijn maximaal 8 plaatsen beschikbaar.
-Slechts leden van de VNPF kunnen deelnemen.
-De investering in deze cursus bedraagt € 439,- per deelnemer (ex BTW).
-De cursusdag is intensief,  in een bewust klein gehouden setting,  interactie met elkaar is bijzonder wenselijk.

Opgave van deelname en inlichtingen bij arno.prins@7punt7.nl  of bel 06-1594 4736.

Met deze cursus komt u uitermate goed beslagen ten ijs tijdens de onderhandelingen.  U heeft een diepere kennis van het proces, waardoor het resultaat optimaliseert. De inzichten van deze cursus leveren u simpelweg geld op.


Over 7.7 Strategisch Bedrijfsadvies:  Cijfers, Analyses en Praktische Inzichten.

7.7 Strategisch Bedrijfsadvies is een allround consultancy bureau, met een focus op de Culturele Sector. Regelmatig worden berekeningen gemaakt en bedrijfsprocessen geanalyseerd. Arno Prins is Fiscaal-Jurist met een MBA van de Erasmus Universiteit, heeft o.m bij Grolsch gewerkt en heeft ruim 20 jaar in sales-omgevingen geopereerd. Sinds vijf jaar begeleidt hij ook inkoopprocessen, in het bijzonder -en met plezier-  voor Culturele ondernemingen zoals bijvoorbeeld Paradiso en De Melkweg.  Ook zijn er In 2018 Horeca- rendementsstudies en een Benchmark voor het Nationaal Comité 4&5 mei opgeleverd met betrekking tot de Bevrijdingsfestivals.  Referenties op aanvraag.

Contact

Mr Arno Prins MBA
Managing Director
7.7 Strategisch Bedrijfsadvies
T: 06-1594 4736
E: arno.prins@7punt7.nl
W: www.7punt7.nl